lördag 12 oktober 2013

Hotellbesök


Jag hade fyra hotellbesök inbokade, tre på torsdagen förra veckan och ett i måndags. Som jag skrev i det senaste inlägget så är det dessa hotell som Propel Africa ofta arbeta med.

För mig är det viktigt att man får en känsla för vilken typ av gäst som skulle passa in och trivas på ett visst hotell. Det är också viktigt att det finns någonting på hotellet som man kommer ihåg extra mycket och kan presentera för kunden och för att kunna möta kundens önskemål.

Jag har försökt att tänka i dem banorna och hitta något speciellt hos varje hotell som gör att jag personligen förknippar med just det hotellet.

Det första vi var och inspekterade heter Protea Hotel President. Protea Hotels är en hotellkedja med ett flertal hotell i stora delar av södra Afrika. Ett väldigt stilfullt hotell och personligen skulle jag säga att det skulle passa de flesta typernas gäster. Det jag kommer förknippa med detta hotell är faktiskt deras frukostbuffé där man kan hitta 100 olika val. Allt ifrån juicer till brödsorter och bakverk. Så det kommer säkert bli ett besök där någon helg när vi vill lyxa till det lite extra. Varje veckodag har de också olika teman på sina middagsbufféer. Sushi, Sydafrikanskt, grillat mm. Så kunder som bor där en längre period behöver inte vara oroliga att de kommer få samma mat serverad varje dag!


Poolen på Protea Hotel President

En liten del av frukostbuffén
Det andra hotellet jag var på heter Fire & Ice. Även detta hotell är men del av Protea Hotels gruppen. Och precis som namnet säger ' Fire & Ice' så är hela hotellets utgångspunkt i från dessa två element. När man kommer in ser man stora kristallkronor, i baren är det blått ljus under isen som ligger på bardisken och röda lampor som ser ut som flytande lava händer lite här och var. Även fast hotellet i sig är väldigt maffigt tycker jag att det är detaljer som gör det. Exempelvis rökrummet vid baren heter Cough room. Väl inne i rummet är det 2 likkistor och en gravsten. Det låter väldigt makabert men det är faktiskt rätt coolt. En sak jag verkligen kommer komma ihåg från detta hotell är deras heltäckningsmattor i korridorerna. Det kan också låta märkligt, men varje korridor har svarta mattor med ett mönster som ser ut som rinnande lava och sprucket berg. Dem är också kända för sina milkshakes. Och jag kan inte annat än hålla med kritikerna att dem från +5 i betyg! Första tanken var att lite yngre grupper hade uppskattat Fire and Ice, men ganska nyligen var det en äldre grupp som hade bott här och hade tyckt att det var riktigt häftigt. Så jag ska nog vara försiktig med mina lite förutfattade meningar!

Rökrummet på Fire & Ice


Baren på Fire & Ice
Det 5* hotellet Winchester Mansion ligger i det väldigt lyxiga området Sea Point. Ett välkomnande och varmt hotell som håller sig till den brittiska stilen när det kommer till möblering. Min första tanke var att den lite äldre målgruppen oftare bodde på detta hotell, men Shi fick jag, igen. Det är ett hotell som bokas till alla olika åldrar och olika typer av grupper. Den brittiska möbleringen kommer jag definitivt förknippa med Winchester Mansion men också deras Jazz bruncher. Varje söndag har dem en härlig brunch där det spelas Jazzmusik live i matsalen. Brunch är inte så stort här nere som det är hemma i Sverige, vilket gör det hela ännu mer speciellt!

Ett av rummen med som är inspirerat av den Brittiskastilen

Uteservering på Winchester Mansions innergård
Cape Royale! Ett av Kapstadens nyasten 5* hotell, men bara 5 år på nacken. Av någon anledning fastnade jag väldigt starkt för detta hotell. Dem har inga vanliga rum utan bara suiter med 1, 2 eller 3 sovrum. Alla rum har fullt utrustade kök med diskmaskin och det finns även tillgång till tvättmaskin i suiterna.  Även fast det är ett väldigt lyxigt hotell kändes det inte stelt på något sätt, nästan tvärt om. Alla var väldigt välkomnande, och om man bokar in en VIP-gäst får denna när hon/han stiger in i hotell foajén en egen privat hälsning. Dörrvakten slår i en gong gong och talar högt ut över receptionen vem som har kommit och sen får denne en applåd av alla som står där. Vi fick detta välkomnandet, och jag är övertygad om att mina kinder blev betydligt rödare än vanligt. Efter rumsvisningen tog de upp oss till hotellets Skybar som låg längt upp på hotelltaket. Här var även poolen och deras ostron och Champagnebar belägen. Som avslut blev vi bjudna på en liten drink och snacks innan vi tackade så mycket för att vi hade fått komma på en inspektion på deras fantastiska hotell.

Rooftop med pool och havsutsikt

Ingången till Cape Royale

Jag har aldrig varit på denna typ av hotellvisningar tidigare, och märkte direkt hur nyttigt det faktiskt är för att få den där extra infon om vad det är jag erbjuder mina kunder. Visst går det att läsa sig till sådan information eller prata med kollegor om det, men att själv har varit där gör att man kan förmedla känslan om hotellet på ett helt annat sätt.

Varje hotell är länkad, så gå gärna in och kika på dem.

1 kommentar:

  1. Där har jag bott. Det var supertrevligt! Här bodde vi inte, men det hade varit kul: http://redscreamandriesling.blogspot.com/2011/01/vickys-bed-and-breakfast-khayelitsha.html

    SvaraRadera