måndag 14 oktober 2013

Lägenhet i Kapstaden


I och med att vi ska vara här i drygt 3 månader kände både jag och Jesper att vi ville ha ett eget boende och inte bo på Backpacker ställen. Framför allt för att vi vill ha vårt egna boende så att man kan få lugn och ro och kunna ha sitt egna kök. Backpackers är annars den bästa och roligaste boendeformen jag vet, men inte när man inte är på samma plan som partyprissarna!

Jag pratade en hel del med de som jobbar här om vilka områden man ska bo i och vilka kan kanske borde undvika. Utifrån det var det enklare för mig att specificera mina sökningar. En annan aspekt är också att vi har en bil, så det smidigaste är om jag eller Jesper kan gå till jobbet. Jesper jobber lite utanför Kapstaden, ca 20 min med bil, och jag i city så det bästa är om vi hittar boende så jag har gångavstånd, då vi vill bo i Kapstaden och inte i Hout Bay där Jesper praktik är.

Det vi inte tänkte på när vi söter boende är att det är högsäsong under största delen av vårt tid här, november och december. När jag pratade med en mäklare om detta sa hon till mig:

”Det är både den bästa och den sämta tiden att komma till Kapstaden. Den bästa för att det är den allra bästa tiden att se och upptäcka Kapstaden, och den sämsta för att det är svårt att hitta boende till bra priser.”

Det märkte vi, och framför allt tillgången till lägenheter under alla tre månaderna. Många hade boenden oktober ut, alternativt fram till mitten av november. Men vi fick napp på två ställen, ett i centrala Kapstaden och ett i Sea Point. Sea Point är ett område som ligger precis vid havet. Jag skulle dock inte kunna gå till jobbet därifrån, utan ta minibuss taxi. Efter visningarna och överläggande om vad som ingick och inte ingick i förhållande till hyran, (som var samma på båda lägenheterna), kom vi fram till att smidighetsmässigt är den i city bäst, plus att vi har tillgång till Pool, gym, städerska en gång i veckan och att jag kan gå till jobbet.


Så i fredags kunde vi äntligen flytta in in vår lägenhet!



Byggnaden lägenheten ligger i


 
 
Köket och hallen




Köket med vårt loft där sängen och "kontoret" är


Sovrummet



Vardagsrummet taget ifrån loftet


Det jag gjorde för att få en så snabb kontakt som möjligt var att ringa till de olika mäklarfirmorna som även hyrut lägenheter. Jag skickade även in några intresseföfrågningsformulär där jag fick vändligt snabba svar ifrån.


Tips på sidor för att hitta boende i Kapstaden kan du se nedan. Jag googlade mest och pratade med dem som jobbar på Propel Africa.

http://www.gumtree.co.za/
http://www.accommodationshop.co.za/
http://afribode.com/



eller bara googla:



Self catering apartments
Rental apartments
och liknande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar