måndag 23 december 2013

Sista dagen på praktiken

I fredags var min sista dag på Propel Africa. Innan jag skriver mitt sista inlägg som avslutar processen från förfrågan till gästernas avresa från landet, vill jag skriva några rader om praktiken.

Det var har varit otroligt lärorikt att vara på denna praktikplats under 3 månader. Teamet är grymma och produkterna de erbjuder sina kunder är av högsta klass. Jag åker hem med väldigt mycket nya kunskaper och erfarenheter om allt ifrån att göra kalkyler till att lösa de mest omöjliga problemen.

Jag kommer sakna er alla och jag hoppas att vi på något sätt kommer arbeta tillsammans i framtiden!

Nedan kan ni läsa om de avslutande momenten och när gästerna befinner sig i landet.

När gästerna kommer möts de upp på flygplatsen av deras guide och en representant från Propel Africa. Beroende på hur nära samarbete vi har med resebyrån, hur resebyrån vill ha det och hur mycket gästerna vet, är vi ibland Propel Africa och ibland resebyråns namn.

Detta beror på att det ibland förvirrar gästerna att ha ytterligare ett företag är inblandat, och vissa företag vill helt enkelt inte att deras gäster ska veta att de arbetar med ytterligare ett företag.

När gästerna blir mötta på flygplatsen är det ytterligare en från teamet som åker till hotellet och pre-checkar. Vi går igenom rummen så att det är samma typ av rum till alla. Vi kontrollerar så att det är non-smoking, så att det inte luktar konstigt och om vi bokar "Bed pushed together" eller "Beds Seperated" måste detta stämma. Har kunden haft önskemål om två täcken och vi har beställt detta och hotellet har godkänt, måste även detta ändras om det inte är rätt. Ligger det någon typ av välkomstinformation med namn dubbelkollar vi alltid så att det är rätt namn till rätt rum.

Ibland går det hur smidigt som helst, medan andra vi andra gånger behöver göra stora förändringar.

Propel Africa gör allt i bakgrunden. Vi ser till att allt är perfekt när gästerna kommer och det är vi som tar "fighten" om någonting skulle uppstå.

"You don't get what you expect, you get what you inspect" - Propel Africas motto!

Propel Africa flyter runt som en skugga i natten och gör allt det gästerna inte ser!

Hela tiden har vi kontinuerlig kontakt med guiden om det skulle vara någontning som behövs fixas under gästernas vistelse den tiden vi inte är närvarande. Det kan vara allt ifrån boka taxi till att ändra tider i schemat om gruppen ligger före/efter tidsplanen. Men jag måste säga att det är imponerande hur exakta grupperna är enligt action planen. Det är perfekt utformad tidsmässigt för att allt ska klaffa!

Vi pre-checkar även alla restauranger. Det går till på följande sätt att vi ringer restaurangen och kollar så de vet att vi ska komma. Sen åker vi även dit och ser så att det är tillräckligt många platser, så att vatten står på bordet när gästerna kommer, att köket har koll på eventuella allergier och att vi har samma bestämda meny som restaurangen.

När vi bokar middag till gruppen brukar vi i de flesta fall ha en så kallad "set-menu". Med en set-menu menas att vi har en förbokad meny som vi även har fått ett pris för. Ibland är det enbart en för- huvud och efterrätt att välja mellan medan det andra gånger finns det ett flertal alternativ.

När gästernas vistelse är till ända görs alltid en uppföljning efteråt. Självklart pratar vi med guiden hur grupper har verkat och direkt med resebyrån då det är dem som får feedbacken. Det skickas även ut en enkät till resenärerna där de får fylla i ett visst antal frågor och betygsätta resan.

Utifrån detta är det lätt att se och jämföra de olika grupperna var de tycket var bra och vad som var dåligt. Propel Africa får väldigt bra kritik för sina resor. När vi fick utvärderingen från senaste gruppen som hade varit nere var det bara en stor smile gubbe över hela pappret och alla punkter hade högsta poäng! Den vanligaste kritiken är faktiskt att det är för mycket mat under resan. Detta är ju en relativt enkel grej att ta i tu med.

Nu är det dags för mig och Jesper att ha 2 veckors semester innan slutspurten på utbildningen tar fart.

God Jul och Gott Nytt År till er alla.

Jag håller tummarna att hela Sverige får lite snö, i alla fall på julafton!

1 kommentar:

  1. Hej Carolina! Nu har jag inte läst så mycket i din blogg så du kanske har skrivit om det förut men jag undrar om du vet om det är lätt att få jobb efter utbildningen som diplomerad resekonsult och vad de olika jobben de skriver om på Frans Schartaus hemsida (• Resekonsult
    • Resesäljare
    • Sales Agent
    • Online Support Specialist
    • Customer Service Agent
    • Reseproducent
    • Projektledare
    • Projektassistent
    • Incoming Travel Agent) innebär samt hur mycket betalt de ger? :) Mvh Matilda

    SvaraRadera